At få gang i kroppen igen

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg den sidste del af graviditeten var væsentligt mere inaktiv end jeg normalt er. Jeg går på en normal dag omkring 8.000-12.000 skridt uden at tænke over det, og med en eller anden given aktivitet blev det tit til mere. I sidste del af graviditeten skulle jeg nærmest kæmpe lidt for at få skridttælleren op på 3.000 skridt!!! Det betød også, at jeg faktisk til sidst tog skridttælleren af, fordi det simpelthen blev for deprimerende at kigge på, og uanset hvad, så var det vigtigere at lytte til kroppen. Udover det så blev træningerne også væsentligt skåret ned, og væsentligt mindre krævende.

Det betyder også, at det nu handler om at komme stille og roligt igang igen. Jeg har igen fået gang i aktivitetstrackeren, som fortæller mig, hvor mange skridt jeg går dagligt – og målet til at starte med er 5.000 skridt (gerne mere). De sidste 3 uger er AL energi gået på at NYDE Liam og prøve at få amningen op at køre (som ikke har været uden problemer – brystbetændelse, sår og revner samt svamp…men mere om det i et andet indlæg). Det skal ikke være nogen hemmelighed, at når man ammer gennemsnitligt hver 2.-3. time hele døgnet i alt mellem 10 min – 60 min pr. gang, så går der en del timer siddende på den flade i sofaen eller sengen. Det betyder også, at der ikke er super mange timer til at lave alt muligt andet. Derudover har Liam indtil nu nærmest kun ville hænge på mor både, når han er vågen, sover og selvfølgelig, når han spiser 😉 Barnevognen er stadig ikke et udpræget hit, men vi arbejder på sagen.

I dag er Henriks sidste dag på barsel – og det har været super hyggeligt, at have ham hjemme og have god tid alle 3 i hele 3 uger. Nu skal jeg til at finde ud af hverdagen bare mig, bebs og hunde (og det skal også nok blive helt fint). Da vejret viste sig fra sin flotte side blev vi enige om at tage en tur i zoo med hunde og barnevogn. Det betød også at der helt automatisk kom 4200 skridt ind på kontoen, og Liam tog det i stiv arm. Han blev ammet inden vi tog afsted, og startede med at ligge og kigge i barnevognen, hvorefter han faldte i søvn. Inden vi kørte hjem af blev han ammet, og så trillede vi lige så stille hjem igen.

img_4409

img_4410

img_4412

Med alt det her vil jeg bare sige – at jeg kan fornemme, at utroligt mange har SÅ travlt med at komme igang med at træne, og ikke mindst at få smidt de graviditetskilo, som de har taget på. Jo før de er væk jo bedre. Nuvel – selvfølgelig kunne det var være rart, hvis de kilo bare forduftede hurtigst muligt, men altså kroppen har brugt 9 måneder på at lave en lille baby, hvordan kan du forvente at den 3 dage efter er tilbage til sin “normale” tilstand. Desuden tænker jeg også, hvordan kan du forvente at få din “gamle” krop igen. Tænk på, hvad den har gået igennem? Hvad den har skabt? Hvor stærk og sej den har været?! Du får aldrig din gamle krop igen, som jeg ser det kan du istedet bygge en ny, flot og stærk krop – en krop som har båret og født et barn, og som ovenikøbet kan udstråle overskud, styrke og livsglæde – hvis du giver den tid og lov til at komme sig, behandler den godt og ikke mindst lader være med at slå den ihjel med træning og kalorieunderskud hurtigere end du kan nå at stave til b-a-b-y.

Her starter jeg med gåture, balle-aktivering og bækkenbundstræning – hvor du skal starte afhænger helt af, hvor du var inden din graviditet, inden din fødsel og ikke mindst hvor du er lige nu.
Lad være med at få stress over at skulle nå alt muligt udover at nyde baby og lære at være i rollen som mor.
Forstå det ikke som om, jeg fraråder træning – jeg synes netop at du skal træne og spise masser af god mad (mad der er god for din krop og dit mål) , du skal bare vælge at starte på det rigtige niveau. Lige der hvor du er. Lige nu.
Vær god ved dig selv og din krop – og så skal det hele nok komme stille og roligt.

Dette indlæg blev udgivet i Amning, Baby, Graviditet, Sundhed, Træning, Vægt. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *