Fødsel, smerte og vejrtrækning

Vi kan nok ikke ændre på, at det kommer til at gøre rimeligt ondt at føde. Når det er sagt, så er der mange ting vi selv er herre over undervejs i fødslen. Som jeg tidligere har fortalt, så har jeg været ret så angst for at skulle føde, dog har jeg nu fundet en ro i og tiltro på, at min krop kan klare det og om ikke andet er skabt til det. Jeg har efterhånden også læst en del omkring, hvad vi selv kan gøre, og hvilke parametre der kan arbejdes med.

Nogle af de ting jeg selv har arbejdet med er visualisering, vejrtrækning, bevægelighed, styrke, afspænding og meditation. Jeg håber og tror på, at de forskellige parametre kommer til at gavne mig under selve fødslen.

Smerte er en del af fødslen, og hvordan vi reagerer på smerterne kan være vidt forskelligt.
Smerte er en ret kompleks størrelse, og vil altid være en subjektiv opfattelse. Noget af det forskningen er enige om, har en indflydelse på smerten, er det vi tænker om smerten. Altså vores erfaringer, følelser, baggrund og ikke mindst angsten for selve smerten.
Smerteforskningen viser, at vores opmærksomhedskapacitet er begrænset, og du kan ved at rette opmærksomheden mod noget andet reducere din bevidsthed, om sammentrækninger fra livmoderen som giver smerter, væsentligt. Udover dine egne følelser og reaktioner, så spiller kroppens hormoner også en stor rolle for smerteoplevelsen.

Jeg havde egenligt aldrig givet selve veerne en speciel tanke. Altså ikke udover, at det ligesom smerterne er den del af fødslen. Veerne er der for at hjælpe kroppen med at føde, og det var ligesom det. Jeg havde ikke forsøgt at forholde mig yderligere til det. Jeg var dog på en eller anden måde lidt nervøs for, hvordan jeg vil reagere på selve veen.
En ve er reelt blot en muskelsammentrækning af livmoderen. Det at tænke på veen på den måde, gav mig en eller anden form for ro. En ve er en muskelsammentrækning. Det var for mig både til at arbejde med og forholde sig til. Nu havde jeg fået noget konkret at forholde mig til, og alt det der med veer var ikke længere så “mystisk”. Livmoderen er en stor muskel, og det er denne muskel der arbejder under fødslen. For hver muskelsammentrækning (ve) vil livmoderen åbne sig mere og mere (i åbningsfasen), når du når til pressefasen vil et andet muskellag i livmoderen arbejde og i stedet for at livmoderen åbnes mere, vil livmoderen nu trække sig sammen og presse ned mod fødeåbningen. På den måde hjælper din livmoder for hver muskelsammentræning, dig med at presse barnet ud.

Jeg har arbejdet en del med min vejrtrækning også undervejs i at forberede mig til fødslen. Som fysioterapeut er det ikke noget, der ligger mig specielt fjernt. Jeg arbejder ofte med vejrtrækningen i forskelige henseender som fx at mærke egen krop bedre, være mere tilstede i nuet, kunne arbejde bedre under en træning, kunne lære at tackle kroniske smerter anderledes og lignende.
Af samme grund faldte det mig også meget naturligt at give mig i kast med åndedrættet/vejrtrækning som forberedelse til fødsel. Jeg tænker, at jo bedre jeg er til at arbejde med mit åndedræt/vejrtrækning undervejs i fødslen og igennem veerne, jo bedre oplevelse af selve fødslen får jeg nok. Desuden synes jeg, at det er utroligt dejligt, at have noget konkret at fokusere på, når der kommer til at ske en masse med kroppen som jeg ikke selv er herre over.
Sådan helt overordnet beskriver Lotte Paarup det rigtig fint her:

Åndedrættet er tæt forbundet med nervesystemet. Det betyder, at du med vejrtrækningen kan påvirke, hvordan kroppen har det.

Når du trækker vejret roligt gennem næsen, aktiverer du det parasympatiske nervesystem, som er med til få kroppen til at slappe af. Modsat kan din vejrtrækning, hvis du er presset, aktivere det sympatiske nervesystem, også kaldet »kæmp eller flygt«-systemet, som groft sagt er det, der udskiller stresshormoner.

Smerte opfattes af kroppen som stress, og når noget gør ondt, vil kroppen derfor slå over i »kæmp eller flygt« -systemet, musklerne vil blive spændte og vejrtrækningen overfladisk, og det kan forstærke smerten.

Med et dybt og roligt åndedræt får kroppen derimod ro, og det kan have en smertelindrende effekt.”

Jeg har arbejdet med min vejrtrækning igennem laboro vejrtrækningen, som der arbejdes med i smertefri fødsel konceptet af Anja Bay, så har jeg arbejdet med min dybe og rolige vejrtrækningen gennem pilates, og også som en del af vejrtrækningsøvelserne mellem veerne igennem smertefri fødsel. Desuden har jeg undervejs i graviditeten haft fokus på at i takt med at der bliver mindre og mindre plads nedad til for lungernes og diaphragmas arbejde, så skal der arbejdes med ribbenes mobilitet, sådan at der er plads til at brystkassen kan udvide sig i en anden retning for bedst muligt åndedræt. Måske lyder det hele lidt indviklet og langhåret, uanset så handler det for mig om reelt bare at gøre noget og tage stilling til, hvordan og hvad du vil arbejde med.

Har du ikke lyst til at arbejde med vejrtrækningen, eller har du overhovedet ikke skænket det en tanke, så bare rolig – fødslen kommer til at foregå uanset – og det skal nok gå helt fint. Din jordemoder og din partner er der til at støtte dig hele vejen 🙂 Ovenstående er bare noget af det som jeg finder spændende at nørde med, og som giver mig ro ift. den forestående fødsel 🙂

IMG_3913

Kilder:

  • Bogen om hjemmefødsel af Kim A. Brofeldt, Sara M. Dalland m.fl.
  • Smertefri fødsel af Anja Bay
  • Smerter – Baggrund, Evidens og behandling af Troels S. Jensen, Jørgen B. Dahl og Lars Arendt-Nielsen
  • www.åndedrættet.nu af Lotte Paarup
Dette indlæg blev udgivet i Åndedrættet, Fødsel, Graviditet. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *