Har du prøvet “Mindful Spisning”?

Jeg snakker ofte om, at det langt hen af vejen handler om at mærke efter og lytte til sin krop. Der er mange der bare kigger underligt på mig og synes jeg snakker i tåger. Og det er helt sikkert også sværere for nogle end for andre. Jeg skal stadig dagligt gøre mig selv opmærksom på det, for ellers jeg jeg den type, der bare sluger maden og vupti væk var den – inden jeg nåede at have smagt på den eller reelt mærket om jeg blev tilfredsstillet samt mæt eller ej.

Min pointe er, at når du lærer at mærke efter og lytte til kroppen, så behøver du aldrig mere skænke de populære slankekure en tanke….og jo det mener jeg, hudløst ærligt!

De fleste danskere spiser faktisk i lidt stressede omgivelser…eller lad mig omformulere det…i omgivelser der kræver en hel del multitasking. Du er lige kommet hjem fra skole/job, der skal laves mad, som alle gider at spise, fjernsynet/radioen kører, vi skal lige høre, hvordan hinandens dag er gået, og desuden så skal alt det praktiske for i morgen lige planlægges – og før du har set dig om, så er maden spist, og du har helt glemt at nyde den samt mærke, hvad den reelt gjorde for dig. Det betyder rent faktisk at nogle voksne får spist for meget og nogle børn får faktisk spist for lidt – simpelthen af den grund at vi blive distraherede. Faktisk viser flere undersøgelser, at hvis du begynder at sætte fokus mod maden, som ved mindful spisning, så vil det for mange betyde et vægttab og langt mere afslappet forhold til mad.

Pointen med mindful spisning er, at der ikke er noget mad, der er rigtigt og ikke noget mad, der er forkert at spise. Det er da en skøn ide!!! Jeg er i hvert fald fan – og synes generelt, at sådan burde livet være. Min hypotese er også, at du via mindful spisning helt automatisk kommer til at vælge sunde alternativer langt hen af vejen, fordi du gerne vil have det smager og ser ud af noget, desuden vil de fleste på sigt spise mindre, fordi du begynder at mærke efter – og dermed er der stadig plads til at nyde lidt kage, slik og lignende ind imellem. Altså arbejdes der med at lægge den dårlige samvittighed væk og i stedet have fokus på at indtage noget der har en god effekt på dig og din krop. Det handler om at der skal være en god balance – og ikke om at være fanatisk. Det hele skal gå op i en højere enhed, og her er livsglæde og livskvalitet vigtige elementer, som jeg ser det.

Ved at rette fokus på at mærke og lytte, så lærer du kroppen bedre at kende, og kan dermed begynde at skabe ændringer der kommer indefra. Du lærer at blive opmærksom på kroppens signaler, og dermed lærer du på sigt at skelne mellem det rent faktisk at være sulten og når du “bare sådan har lyst til noget-fornemmelsen”. Altså fysisk og psykisk sult. Når du kan kende forskel her, kan du også aktivt begynde at sætte noget andet i stedet for, som krop og psyke har bedre af.

Jeg oplever, at de fleste har svært ved at lære at nyde, det vi normalt forbinder med forbudt. Fx slik, kage, pizza, burgere og lignende. Og det er her jeg virkeligt synes, at mindful spisning har hjulpet mig! Jeg har oplevet at trangen til det søde, fede og salte faktisk er mindre, når jeg retter den fulde opmærksomhed mod det jeg spiser samt, hvordan min krop har det. Og jeg spiser simpelthen mindre af det jeg før forbød mig selv, men spiste alligevel med efterfølgende dårlig samvittighed. Det der er vigtigt at understrege her er, at du behøver slet ikke have dårlig samvittighed, fordi kroppen sagtens selv kan regulere, hvad den har behov for, så længe du lytter til dens signaler – og lige præcis derfor er der plads til at skeje ud i ny og næ.

Mindful spisning tager tid at lære – og kræver at du vælger at bruge tid på at lære det. Begynd at være opmærksom på det du putter i munden, smag på det, se på det, nyd det – og mærk efter, hvad din krop fortæller dig – og lyt til den!

I morgen kommer der lidt råd til, hvordan du kan komme i gang med “Mindful Spisning”

Det er dit liv – dit valg <3

foto (4)

/Rikke

Dette indlæg blev udgivet i Food, food, food..., Livet. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *