Hvordan kommer du igang med Mindful spisning?

I går skrev jeg lidt om mine tanker omkring mindful spisning, og at jeg faktisk længe og fortsat øver mig på dette. Jeg er en person, der oftest spiser ret hurtigt fordi…jamen det har jeg altid gjort, og jeg skal virkeligt koncentrere mig og fokusere på maden, hvis jeg skal sætte tempoet ned. Det er altså noget, der faktisk kræver min opmærksomhed og energi. Jeg skal altså virkeligt være bevist omkring min mad for ikke bare at sluge den.

Når jeg introducerer det at skulle i gang med at mærke og lytte til sin krop, så er der mange, der ikke aner, hvor de skal starte. Til det er der et ganske simpelt svar….Start med din næste mundfuld. Uanset hvad eller hvor den er. Koncentrér hele din opmærksomhed på smagen af maden i munden. Så er du i gang!
Mindful spisning er ikke så uoverskueligt, hvilket du kan tænke sig til, når du spiser én mundfuld ad gangen. Du behøver ikke at spise 100 % mindful for at få et godt udbytte. Du bestemmer jo selv, hvor langt du vil gå.

Nogle måder til at komme godt i gang er:

  1. Træk vejret: Begynd med at lære at mærke din mave. Det er jo der, vi mærker sult og mæthed, og ved at lære at mærke den bliver du bedre til at spise de mængder, du reelt har behov for. Begynd med at lægge en hånd på maven og trække vejret helt ned i maven. Når du trækker vejret dybt og puster ud igen, vil du kunne mærke maven hæve og sænke sig. Du vil måske opdage, at du slet ikke trækker vejret “ned i maven”, men kun oppe i den øverste del af lungerne. For at slappe af, skal vejrtrækningen helt ned. Fokusér  på åndedrættet. Når tankerne begynder at vandre – og det vil de gøre – så fokusér igen på at mærke maven hæve og sænke sig. Brug 3 minutter hver dag på dette – enten lige inden du står op – eller når du alligevel lægger dig for at sove.
  2. Spis et æble: Ja jeg ved godt det lyder simpelt og plat. Beslut dig alligevel for at spise et æble med så meget nærvær som muligt Fokusér al din opmærksomed på de sanseindtryk, du får fra æblet. Hvordan er farven? Hvordan er gløden? Hvordan dufter det? Hvordan smager det? Knaser det? Hvordan er skrællen at tygge i ift. kødet? Sid helt stille, mens du spiser; sluk radio, fjernsyn og telefon. Hvis der dukker tanker op undervejs – hvilket der helt sikker gør – så vend fokus tilbage mod æblet. Dette er en øvelser, der for de fleste er lettest at udføre alene.
  3. Nyd dine livretter: Lidt efter lidt kan du øve dig i at give al anden mad, du spiser opmærksomhed og nærvær, som du gjorde med æblet. Begynd med de sunde, almindelige ting som en rugbrødsmad eller en skål salat – og fortsæt videre til dine livretter. Øs så meget op som du plejer, og spis det så med din fulde opmærksomhed. Efterhånden vil du opdage, at du formentligt slet ikke er i stand til at spise op. På sigt vil du ganske enkelt begynde at spise mindre, blandt andet fordi du registrerer mætheden, mens den indfinder sig – og ikke bagefter, når du har spist for meget.

Her var 3 helt konkrete råd til at komme godt i gang. Jeg håber, at du kunne bruge dem – jeg synes i hvert fald, at det er en sjov fornemmelse lige pludselig at skulle rette så megen fokus mod sin mad – og faktisk smager den helt anderledes….prøv dig ad 🙂

Rigtig god weekend!

_MG_7131

/Rikke

Kilde: Mindful Spisning af Per Brændgaard og Uffe Damborg

Dette indlæg blev udgivet i Food, food, food..., Livet. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *