Jeg deler min mad på instagram

På instagram deler jeg en hel masse af den mad jeg indtager – og nogle billeder er mere populære end andre. Min generelle opfattelse er, at en del af dem der følger med finder det inspirerende, og nyder at få ideer til deres egen mad.
Jeg nyder selv at finde en masse inspiration på instagram. Det er sjældent at jeg får lavet nøjagtigt det de andre lagde op, men det kan ofte give mig ideer til frokosten, aftensmaden eller en snack. Lidt a la “uuuhh jeg har også bønner i fryseren – jeg laver da bare bønnefritter og kylling til aften. Det kan komme i ovnen det hele, så har jeg hænderne fri – hurra!”

instagram_kost

Jeg lever på ingen måder efter nogle bestemte kostregler – og er egenligt mest tilhænger af at spise det min krop har lyst til, og som jeg får det godt af (både krop og sjæl). Det betyder også, at når jeg spiser, så tænker jeg som udgangspunkt på at der skal være noget grønt, noget med protein og noget der indeholder nogle fedtstoffer. Når jeg spiser på den måde, så har min krop og hjerne det bedst. Jeg får ikke de vilde cravings, jeg har ikke problemer med at nå de anbefalede minimum 600g grønt om dagen, og uanset hvor jeg er henne, så er det faktisk ret nemt at overholde.

Jeg har ikke sat en masse regler op for, hvad jeg må og ikke må spise. Jo flere regler der er, jo lettere bliver det at falde i. Det har jeg tidligere prøvet – og ærligt talt – det eneste gode det gør for mig, det er at jeg bliver mere og mere usikker, utilfreds og ulykkelig, og så sætter jeg endnu flere regler op. Er det noget der lyder bekendt? ….og ærligt talt, lyder det så ikke også super dumt! Hvorfor bruge sin tid og energi på det.

Derudover ved jeg efterhånden også, at min krop og hjerne har lyst til det jeg fodrer den med. Så hvis jeg har fyldt mig med slik, chokolade og lignenden i går. Så er det som oftest også det min krop og hjerne har lyst til i dag. Det betyder også at jeg ved at lysten til grønt med mere hurtigt kommer igen, hvis jeg bare sørger for at putte det i munden. Det er for mig lidt ligesom med motion, jo mere jeg spiser af det, jo mere får jeg lyst til det. Det samme gælder for chokoladen og alle de andre søde ting 😉 Det betyder også at jeg faktisk har lettere ved at konstatere at trangen til noget bestemt er der, og ike altid behøver give efter. Det er helt okay, at jeg har lyst til chokolade, men det giver mig ikke mere energi og mere overskud, så ind med noget grønt og frugt (og rigtig mad), og så er det i løbet af ganske kort tid noget af det som krop og hjerne hungrer efter. Det er da ret smart ikke 😉 Så er der selvfølgelig alt muligt andet der også spiller ind, så som hvordan du har det psykisk, om du har fået sovet, hvordan dit væskeindtag er med mere. Uanset så synes jeg det er betryggende at vide, hvor meget du reelt selv kan have indflydelse på. Altså hvor lidt der skal til, og at du KAN gøre det 🙂

IMG_3905

Dette indlæg blev udgivet i Instagram, Kost. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *