Kost, vægt og graviditet…

Efter blev gravid er der en helt ny verden, der har åbnet sig for mig – og pludselig er det gået op for mig, at der i denne verden hersker mindst lige så megen tvivl, usikkerhed og galskab indenfor “sundhed” som så mange andre steder. Det gør mig trist – sådan inderligt TRIST! På facebook er jeg medlem af en terminsgruppe, som alle har termin i samme periode som jeg. Min tanke var, at det var en god mulighed for at dele stort og småt med andre i samme båd samt at få gode råd fra flergangsfødende. Ganske kort tid efter jeg meldte mig ind gik det op for mig, at et af de helt store hit var en “mave-runde” – gerne med information omkring, hvor langt man var henne OG en note om, hvor mange kg man havde taget på/ikke havde taget på… Men HVORFOR er vægten vigtig! Til hvert eneste opslag blev skrevet, at “alle gravide er smukke”….jamen hvorfor er vægten så relevant?!

Jeg ved af erfaring, at er der noget, der kan gøre kvinder usikre, så er det at sammenligne vægt og billeder med andre. Det giver for mig absolut ingen mening. Vi har alle forskelligt udgangspunkt både ift. vægt, kropssammensætning, aktivitetsniveau osv. Så det vil jo aldrig kunne sammenlignes – aldrig!

Til tider kan det virke som om, der nærmest går sport i at have taget mindst muligt på!? Jamen undskyld mig, men hvad fanden sker der?! Nej du behøver ikke tage 30 kg på – men at være i den helt modsatte grøft er heller ikke positivt. Desuden kan der jo være forskellige årsager hertil. Du kan have tabt dig pga. opkast og kvalme, så du reelt ender med -2 kg, og stadig en sund baby. Du kan også ende på +30 kg fx pga væskeophobninger eller andet og også en ganske sund normalvægtig baby. Som jeg ser det, så er det vigtigste, at babyen har det godt og er sund, så den har de bedste forudsætninger for at starte livet.

Jeg synes, at det er super vigtigt at påpege, at en vægtøgning altså er en HELT naturlig del af graviditeten! Hvis vi kigger på de helt gennemsnitlige tal vil det så således ud.

Skærmbillede 2016-06-27 kl. 12.11.34
Kilde: sundhedsstyrelsen

Så altså kigger vi bort fra de ekstra fedtdepoter – så er det en vægtøgning på 10,5 kg i gennemsnit. Denne vægtøgning kommer fordi barnet vokser, fordi din livmoder vokser, der kommer fostervand, din blodmængde øges osv. Alt sammen ting, der er ret vigtige for at din lille baby trives! Hav lige det i mente, når du er bange for at tage på.

Selvfølgelig handler det heller ikke om at give LOS, og så bare “spise for 2”. Åh det er en sætning jeg hader!!! Oftest fordi jeg ser den brugt som undskyldning for bare at kaste ind i hovedet af alt muligt usundt og utroligt sukkerholdigt samt forarbejdet mad.

Min vigtigste tanke undervejs i graviditeten har været at tænke på, at barnet næres af det jeg indtager. Det har for mig betydet, at det faktisk har været vigtigt fortsat at indtage størstedelen af min mad så varieret som muligt. Jeg har forsøgt at spise godt med frugt og grønt. Jeg har haft et ekstra behov for kulhydrater – hvilket jeg har lyttet til. Det betyder bl.a. at jeg har indtaget væsentligt flere kartofler og mere brød end tidligere, og at jeg får kartofler og dagligt i en eller anden mængde. For det har min krop det bedst med pt! Der har været perioder, hvor jeg har måttet spise det, som ville blive nede pga. kvalme og opkastninger – noget mange gravide kender til. Der har jeg ikke slået mig selv oveni hovedet med at det ikke var godt nok. Det vigtigste var at få noget ned, som ville blive nede.
Lysten til kød har ikke været den helt store og i starten af graviditeten var den helt væk. I stedet fokuserede jeg på at få ekstra med kulhydrater, og så forsøgte jeg at vælge de grøntsager, som havde et højt naturligt indhold af protein.

“Jo jo – men dit kcal behov stiger jo i takt med at du kommer længere hen”….ja det kan der være noget om, men vær lige opmærksom på, at det faktisk ikke er ret meget. Desuden bliver mange gravide overvældet af træthed i perioder og bevæger sig derfor mindre, hvilket jo også har en del at sige ift. det samlede kcal behov.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger ift. øget kcal indtag hedder 100 kcal om dagen i begyndelsen af graviditeten og op imod 500 kcal sidst i graviditeten. Når jeg har læst diverse artikler, indlæg, anbefalinger m.m. så bliver der anbefalet alt mellem 0-250 kcal ekstra i første trimester og op mod 200-500 kcal sidst i graviditeten. Hvilket efter min mening viser, hvor stor usikkerheden omkring det ekstra kcal behov reelt er. Og ikke mindst som tidligere nævnt, at behovet vil være vildt svingende, fordi det er  forskelligt, hvor ens aktivitetsniveau ligger undervejs i graviditeten.
Birgitte Larsen fra Performance Gym i Århus, har tilbage i marts måned også lavet et indlæg herom, hvor hun skriver lidt om dette. Du kan læse det her.

Helt generelt tænker jeg, at det handler om at bruge sin sunde fornuft. Ligesom når du skal passe godt på dig selv, så handler det om at spise en varieret kost med masser af grønt og lidt frugt samt sørge for at få kulhydrat, protein og fedt til alle dine måltider, så du er godt dækket ind. Desuden tænker jeg også, at det som ellers ikke handler så meget om at udelukke noget og sætte forbud op. Tillad dig selv at spise kage, slik og chokolade en gang i mellem også. Det er helt okay! Nej det er ikke sundt at gøre det for tit – men det var det heller ikke inden du blev gravid. For mig så er de søde sager og den gode mad med til at give mig livsglæde i nogle situationer, og det er da mindst lige så vigtigt som så meget andet. Alting med måde!

 

Til slut vil jeg blot sige – NYD din graviditet! Det er da i sandhed en spændende og fascinerende tid. Tænk at din krop kan skabe sådan et lille mirakel 🙂

 

250A123D-FDED-43BB-8D9A-6AA6B5C39387

Dette indlæg blev udgivet i Graviditet, Kost, Vægt. Bogmærk permalinket.

Et svar til Kost, vægt og graviditet…

  1. Pingback: Gravid med tvillinger | by Bundgaard

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *