Min vej ud af overspisning – en gæsteblogger

Jeg har tidligere her på bloggen beskæftiget mig med spiseforstyrrelser, og kommer i nogen grad til det igen. Kathrin, som jeg følger på både hendes blog og hendes instagram (@kathain), har tidligere skrevet et indlæg til bloggen. Det er helt tilbage i 2014, hvor Kathrin deler nogle af sine tanker omkring en hverdag med overspisning. Du kan læse indlægget her. Kathrin har i den mellemliggende periode arbejdet utroligt meget med sig selv, og derfor har jeg spurgt hende, om hun kunne have lyst til at dele lidt med Jer igen.

Så tag godt imod Kathrin:

__________

Min vej ud af overspisning:

Jeg har tidligere været så heldig at fortælle om min spiseforstyrrelse her på Rikke’s blog og siden dengang er der sket rigtig meget. Uden at tricke tingene for meget vil jeg påstå, at jeg er sluppet 95% af med den spiseforstyrrelse, der i mange år dominerede mit liv.

Da jeg i sin tid fik set tingene i øjnene og endelig fik noget hjælp mod min overspisning begyndte der at ske en fremgang. Selvom det i starten blev værre så hjalp den behandling jeg fik mig rigtig meget til at finde ud af hvilke ting, der trickede mig. Ved at finde disse trickere er det nemmere at afværge de spiseanfald, som jeg ellers ville ty til, når følelserne overvældede mig.

Det er meget sjældent jeg har lyst til at spise med følelserne mere, da jeg har fået bearbejdet meget af det som lå til grund for, at jeg spiste med følelserne. Selvom det har været sindssygt hårdt til tider, så har det, at jeg måtte mærke mine følelser i stedet for at spise dem væk, hjulpet mig til, at jeg ikke forbinder fx. tristhed med mad i samme grad mere. Nogle gange har jeg da lyst til at spise en is, hvis jeg er ked af det, og i disse situationer minder jeg mig selv om, hvor langt jeg faktisk er nået.

Det er ikke nogen nem kamp at vinde over overspisningen og jeg tager stadig mine forholdsregler, da der er nogle ting som ligger dybt i mit adfærdsmøsnter efter mange års madmisbrug. Jeg har derfor taget mig nogle forholdsregler, som hjælper mig på daglig basis.

– Jeg sørger for at spise regelmæssigt, så jeg ikke bliver vildt sulten ud på eftermiddagen og derfor får lyst til at købe en masse usundt, som jeg går amok i.

– Ingen fødevarer er forbudte i mit liv. Nogle bliver selvfølgelig spist oftere end andre, men ved ikke at bandlyse en bestemt type af mad får jeg ikke den samme trang til de evt. forbudte madvarer.

– Jeg har ikke nogle trigger foods (mad som tricker mig til at overspise) tilgængeligt i hjemmet med mindre, at det er planlagt på forhånd, at det skal nydes. Her kan der fx. være tale om bland selv slik, som jeg skal nyde lørdag aften. Så er det kun tilgængeligt lørdag, hvor det er købt og resten af ugen findes det ikke i lejligheden.

– I stedet for at gå amok i tingene, når jeg er ude, så tillader jeg mig selv at smage lidt på de ting jeg gerne vil. Ved at gøre sådan får jeg stadig den tilfredshed som jeg opnår ved at spise de forskellige ting, men uden at overspise af det hele og ende med mavekramper.

Ved at tage disse få forholdsregler er jeg kommet rigtig langt, som allerede skrevet tidligere i indlægget og jeg har siden sidst jeg gæstede bloggen opnået et stort vægttab. Da jeg var helt nede, hvor overspisningen styrede en stor del af mit liv fik jeg spist mig rigtig mange kilo på kroppen. Mange af disse har jeg nu formået at tabe igen og dette ved hjælp af behandling og de forskellige tricks jeg har tillært mig. Der mangler stadig nogle kilo før jeg er, hvor jeg gerne vil være, men jeg er nået så langt allerede, når jeg ser tilbage og nu lever jeg en hverdag, hvor overspisningen ikke længere dominerer mit livkathrin2 katrhin1__________

Sødeste Kathrin – tusind tak fordi du vil dele, og fordi jeg må dele med alle dem, som læser med på bloggen! 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Kost, Livet, Mad, Sundhed, Vægt. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *