Rectus diastase – hvad er det?

Under graviditet og fødsel bliver bindevævet i det yderste lag af mavemusklerne udsat for et stort stræk og et pres fra maven der vokser. På baggrund af dette kan der opstå delte mavemuskler – en såkaldt rectus diastase. Stort set samtlige gravide vil have en rectus diastase i 3. trimester. Efter et år vil omkring 60% fortsat have problemer med en rectus diastase. Ud af disse har 66 % også minimum én dysfunktion relateret til bækkenbunden… (hvilket er et kæmpe tabu for mange…men mere herom senere) 🙂
Mange – herunder også mænd (ja mænd) – går rundt med delte mavemuskler uden at vide det, da det desværre er et meget overset problem, som der efter min mening er alt for lidt fokus på. Hos mænd oplever jeg ofte rectus diastase som følge af stor overvægt omkring maven fx. ved den såkaldte ”øl-mave” hos mænd. Restus diastase kan også opstå på baggrund af forkert træning.

Min rectus diastase startede allerede omkring uge 17-18 i graviditeten, hvilket jo er et godt stykke tid før 3. trimester (uge 28). Her tog maven et kæmpe ryk – og voksede utroligt meget. Det var også her jeg kom til at døje med mit bækken, som blev ustabilt pga. de store ændringer i kroppens alignment og det mere ustabile bindevæv.

Hvordan ved du om du har en rectus diastase?

Mange kvinder døjer med topmave efter endt graviditet. En topmave, der ligner lidt den gravidlignende mave i begyndelsen. Maven forsvinder ikke, lige meget hvor meget man taber sig eller træner sin mave… tværtimod! Jeg har ofte set og/eller hørt, at folk træner uanede mængder af cardio, tonsvis af maveøvelser og er på skarp diæt – og alligevel er topmaven utroligt genstridig. Topmaven skyldes, at det udstrakte og tynde bindevæv ikke er stærkt nok til at holde organerne på plads inde i kroppen. Derfor rykker de sig nedad og fremad – og det er det, der giver topmaven.

(Obs. er du i tvivl, så lad dig undersøge for en evt. rectus diastase. Alle topmaver kommer ikke af en rectus diastase) 😉

Diastase betyder adskillelse eller separation. Rectus refererer til det latinske navn m. rectus abdominis for det yderste lag mavemuskler (dem vi kender som de lige mavemuskler). Det betyder altså, at de to halvdele af musklen flytter sig længere ud på siderne af maven og væk fra hinanden.

Billede lånt fra www.mavenogmig.dk

Billede lånt fra www.mavenogmig.dk

Rectus abdominis-musklen består af to halvdele, der løber fra brystbenet og ned til kønsbenet på hver sin side af navlen. De to dele samles i midten af noget bindevæv kaldet linea alba. Musklen er fuldstændig omsluttet af andre tynde lag bindevæv kaldet rectusskeden. De andre to lag af mavens muskler, de ydre og indre skrå mavemuskler (m. obliquus externus og internus abdominis) og den indre tværgående mavemuskel (transversus abdominis), fæster sig i rectusskeden. Alle mavens lag af muskler hænger derfor som sådan sammen med hinanden. Deres funktioner er at støtte din ryg og indre organer samt at skabe bevægelse i rygsøjlen” (kilde Maven og Mig).

Når en rectus diastase opstår, bliver bindevævet helt tyndt og svækket, da det strækkes i takt med, at musklen deler sig (obs det er i princippet ikke musklen, der deler sig, men som beskrevet det bindevæv, som ligger imellem de lige mavemuskler, der giver sig). Det betyder, at det nu ikke længere er dine mavemuskler som støtter dine organerne, men bindevævet. Jo tyndere bindevævet bliver, jo større bliver adskillelsen af mavemusklerne, og jo mere alvorlig bliver tilstanden.

Jeg var ikke i tvivl – så snart jeg belastede mine mavemuskler kom den velkendte toblerone-mave/trekantsmave fx når jeg rejste mig fra liggende til siddende stilling. Herunder ser du et billede af, hvordan min mave ser ud i afslappet, og så snart jeg forsøger at rejse mig fra liggende til siddende (hvilket jeg normalt undgår).

0B121BA4-5A05-4559-B803-887CE475D840

Øverste er i afslappet. Nederste er på vej til at rejse sig

076870C8-FA3D-4FA7-9DE6-172CDFA1F556

Øverste er i afslappet. Nederste er på vej til at rejse sig

Maven og Mig har en rigtig fin guideline til, hvordan du selv tjekker for en evt. rectus diastase – både under graviditet og hvis du ikke er gravid. Du kan finde deres guideline her.
Er du fortsat i tvivl om, hvordan du skal tjekke det eller generelt forholde dig, så vil jeg anbefale dig at tage kontakt til en, som kan hjælpe dig. Skriv evt. til mig, og så skal jeg gerne hjælpe dig med at finde en behandler i nærheden af dig, så du kan få taget hånd om problemet.

Hvilke gener kan det medføre?

Nogle opdager først, at de har en rectus diastase, når de får gener af den. Der forekommer en del gener, som kan relateres til en rectus diastase som fx:

  • Lændesmerter
  • Ustabilt bækken
  • Fordøjelses- og tarmbesvær
  • Udbulende mave
  • Stress inkontinens
  • Forskellige former for brok – ofte navlebrok ifbm. rectus diastase

Mange af ovenstående gener vil have indflydelse på hinanden.

Hvad er anbefalingerne?

Mange kvinder får hos lægen at vide, at de bare skal lære at leve med deres delte mavemuskler efter en graviditet, og at det eneste andet alternativ er en operation. Dette anbefales ofte også uden der overhovedet er afprøvet evt. træning, hvilket er langt imod mine overbevisninger. Jeg vil til en hver tid altid anbefale at prøve med korrekt træning inden en evt. operation, som i nogle tilfælde kan være nødvendig. Hvis der er prøvet med korrekt træning med fokus på at optimere muskelsammenspil og kropspositionering først, vil en operation evt. kunne undlades, viser den sig fortsat at være nødvendig (i sjældne tilfælde), så vil du uanset have et langt bedre udgangspunkt post-operativt.

Start med træning

Rectus diastase kan i langt de fleste tilfælde trænes. Jeg vil i et senere blogindlæg komme ind på, hvilke øvelser og tiltag jeg laver under graviditeten samt efter fødslen for at give min rectus diastase de bedst mulige forudsætninger for at hele.

Kilder:

Dette indlæg blev udgivet i Bækkengener, Graviditet, Rectus diastase. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *